קוראים יקרים שלום,
רשומה זו עוסקת בניסיון לסכם את עיקרי הרעיונות התיאורטיים, שהועברו בקורס "סביבות למידה מתוקשבות" ברשותה של ד"ר נילי מור, במכללת לוינסקי.
פתחנו בבחינת התופעה הזו שנקראת ה"אינטרנט", אשר פרצה לתודעת כולנו והפכה לחלק אינטגרלי מחיינו. 40 שנה חלפו מאז הצליחו המדענים מאוניברסיטת קליפורניה, בראשותו של לו קליינרוק, לחבר בין שני מחשבים והיתר היסטוריה. לאיש כבר אין ספק באשר להשלכות של עולם מתוקשב, על כמות המידע הגדלה ותופחת מידי רגע. העוצמה הטמונה בקלות שבאיתור המידע ומידת הנגישות הגבוהה שלו, מאפשרת ליותר ויותר אנשים להרחיב ולהעשיר את ידיעותיהם ועולמם. מובן מאליו שלהתפתחות הטכנולוגית האדירה הזו, השלכות רבות בעלות משמעויות עמוקות על כל תחום החינוך בכלל ועל ההוראה והלמידה בפרט. שאלות רבות עולות באשר לאופנויות השונות של הלמידה האם למידה יחידנית, למידה בכלים סגורים או פתוחים? איזה סגנון למידה/הוראה יתאים לאיזה נושא/תחום ולאיזה לומד? האם מטרת הפעילות היא תרגול או לימוד חומר חדש? כיצד לארגן סביבות למידה שיאפשרו למידה מקוונת משותפת של קבוצות לומדים? התנסות באתרים שונים הוכיחו עד כמה משמעותי עיצוב האתר כך שיהיה אסתטי אך לא פחות מכך נוח לפעילות, לאחזקה ולתפעול שוטף, שיהיה בעל תכנים איכותיים ואמינים, שיצור קישורים למקורות נוספים, שיתחדש כל הזמן תוך שיתוף קהל המשתמשים בו. מידה רבה של חשיבות יהא עלינו לתת להקניית כלים לחיפוש/איתור מידע שייעשה ביעילות ותוך יכולת אבחנה באשר לאיכות ואמינות המקורות. לא נתעלם מהיתרונות האדירים של הפוטנציאל החברתי של האינטרנט אך יחד עם זאת, נקפיד ללמד את ילדינו/תלמידינו, כללים לשימוש זהיר ובטוח, במרחב אשר באותה המידה בה הוא פתוח, גם עלול להיות פרוץ. נקווה שתלמידינו יוכלו ליישם שימוש מושכל, נבון ויעיל בכלי המופלא הזה אשר צמצמם את המרחקים בעולמנו והרחיב את אופקינו. לזכותו של המחשב נזקוף את השפעתו על אופן חשיבתנו, משום יכולת אגירת הנתונים האדירה שאת זיכרוננו משימור נתונים מיותרים שחררה, שהקלה עלינו ובכך שפרה את איכות ורמת הכתיבה, שאת דברינו לעולם להציג אפשרה תוך שימוש בכלים ותוכנות, מצגות ושאר תוספות שמסייעות ביצירת תפאורה ואווירה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה