שלום קוראים יקרים,
הסופ"ש הזה הוקדש בין היתר... למחשבות שעוררו בי מאמריהם של ניקולס קאר וג'יי הורביץ. אז ככה, נושא אופן הכתיבה, איכותה וההקפדה על השימוש בלשון העסיקה אותי תמיד. עוד טרם זמנם של המסרונים, המיילים והבלוגים; עמדה לה באוויר הדילמה, האם לתת לילדים/תלמידים לכתוב באופן חופשי ככל העולה על דעתם (העיקר שיתמשו בכתיבה החופשית ככלי) או להקפיד על השפה והתוכן (בידיעה שהתערבות עלולה ליצור מחסומים)? "אותה הגברת אך בשינוי האדרת", גם לגבי התייחסות לשפה העברית בפי תלמידיי. לעניות דעתי, אל לנו לוותר על כללי השפה, השימוש בה והתוכן המועבר דרכה. כפי שלמדנו מגדולי ההוגים והחוקרים בתחום החינוך, השפה הינה כלי המעצב חשיבה; כיוון שכך אני מאמינה שזו חובתנו כמורים להקנות את מיומנויות השימוש בה כדי לפתח ולהעלות את רמות החשיבה ומיומנויות התקשורת. אומנם בכל שפה קיימים משלבים שונים, אולם אם ברצוננו לשמור על קיומה ברמה ובאיכות גבוהה חשוב שנקפיד ליישם שימוש במשלב ראוי בכתיבה. המשימה המוטלת על כתפינו לא פשוטה, כלל ועיקר; עלינו לעודד כתיבה, ע"פ הכללים הלשוניים ובאופן מושכל. בנימה אישית כהורה, אני פוגשת הלכה למעשה את התופעות התקשורתיות המוזכרות במאמרים הנ"ל. נדמה לי שהשימוש האינטנסבי בסלנג שמקורו במשפחות המילים מהשורשים: ח.פ.ר, ק.ד.ח ודומים להם אינו מקרי; בעבורי הוא מייצג כמעט אחד לאחד את טענתו של ניקלוס קאר באשר ל"התאדות הריכוז" והחוסר ביכולת/בצורך להעמיק.
כתלמידה, מאמרו של ג'יי הורביץ, מאוד חידד בעבורי את משמעותו, מהותו וחשיבתו של הבלוג, ככלי תקשורתי. אני מקווה לשפר את מיומנות השימוש שלי בו ומתלבטת לגבי הכלתו בכיתה העתידית שלי. באשר לאופן הקריאה (בהשראת דבריו של ניקולס קאר) מודה ומתוודה... אני מהמדפיסים, מתקשה ב"קריאת מסכים" מעל כמות מסויימת של חומר, המצריך ריכוז והעמקה.
במובנים רבים כנראה שאני שייכת ל"דור המדבר" בתחום התקשוב, אך לא אומרת נואש ובעצם זה מה שחשוב!
ע"ע ויקיפדיה - דור המדבר
הסופ"ש הזה הוקדש בין היתר... למחשבות שעוררו בי מאמריהם של ניקולס קאר וג'יי הורביץ. אז ככה, נושא אופן הכתיבה, איכותה וההקפדה על השימוש בלשון העסיקה אותי תמיד. עוד טרם זמנם של המסרונים, המיילים והבלוגים; עמדה לה באוויר הדילמה, האם לתת לילדים/תלמידים לכתוב באופן חופשי ככל העולה על דעתם (העיקר שיתמשו בכתיבה החופשית ככלי) או להקפיד על השפה והתוכן (בידיעה שהתערבות עלולה ליצור מחסומים)? "אותה הגברת אך בשינוי האדרת", גם לגבי התייחסות לשפה העברית בפי תלמידיי. לעניות דעתי, אל לנו לוותר על כללי השפה, השימוש בה והתוכן המועבר דרכה. כפי שלמדנו מגדולי ההוגים והחוקרים בתחום החינוך, השפה הינה כלי המעצב חשיבה; כיוון שכך אני מאמינה שזו חובתנו כמורים להקנות את מיומנויות השימוש בה כדי לפתח ולהעלות את רמות החשיבה ומיומנויות התקשורת. אומנם בכל שפה קיימים משלבים שונים, אולם אם ברצוננו לשמור על קיומה ברמה ובאיכות גבוהה חשוב שנקפיד ליישם שימוש במשלב ראוי בכתיבה. המשימה המוטלת על כתפינו לא פשוטה, כלל ועיקר; עלינו לעודד כתיבה, ע"פ הכללים הלשוניים ובאופן מושכל. בנימה אישית כהורה, אני פוגשת הלכה למעשה את התופעות התקשורתיות המוזכרות במאמרים הנ"ל. נדמה לי שהשימוש האינטנסבי בסלנג שמקורו במשפחות המילים מהשורשים: ח.פ.ר, ק.ד.ח ודומים להם אינו מקרי; בעבורי הוא מייצג כמעט אחד לאחד את טענתו של ניקלוס קאר באשר ל"התאדות הריכוז" והחוסר ביכולת/בצורך להעמיק.
כתלמידה, מאמרו של ג'יי הורביץ, מאוד חידד בעבורי את משמעותו, מהותו וחשיבתו של הבלוג, ככלי תקשורתי. אני מקווה לשפר את מיומנות השימוש שלי בו ומתלבטת לגבי הכלתו בכיתה העתידית שלי. באשר לאופן הקריאה (בהשראת דבריו של ניקולס קאר) מודה ומתוודה... אני מהמדפיסים, מתקשה ב"קריאת מסכים" מעל כמות מסויימת של חומר, המצריך ריכוז והעמקה.
במובנים רבים כנראה שאני שייכת ל"דור המדבר" בתחום התקשוב, אך לא אומרת נואש ובעצם זה מה שחשוב!
ע"ע ויקיפדיה - דור המדבר

הי שיפרה,
השבמחקאני מסכימה איתך בנושא חשיבותה של השפה העברית ומשתדלת להקפיד בביטוי ובניסוח. אבל נראה לי שהבלוגים חצו איזה מן קו גבול דמיוני בין השפה הכתובה והמדוברת. זה לא שהעברית איננה נכונה או מדוייקת, היא מרגישה לי פשוט בוריאציה אחרת. כאילו צריך לקחת חלק נכבד ממה שלמדתי בבית ספר וליישם את ההפוך שלו כדי שהבלוג שלי יהיה אטרקטיבי לקריאה.להקפיד לשים את הביטוי העצמי שלי בסדר עדיפות גבוהה לפחות כמו תקינותה של השפה- כי אם לא יצא משעמם, והחברה יזפזפו הלאה. מה את חושבת?
ביי, אנה.
הקריאה הדיגיטלית היא סוגיה חמה בימים אלה.
השבמחקב - 20.1.2010 אחה"צ יתקיים יום עיון באונ. הפתוחה בנושא: קריאה בעידן דיגיטלי. ההרצאות משודרות לטובת מי שלא יכול להגיע.
פרטים באתר
http://www.openu.ac.il/events/chais-shoam/200110.html
נראה לי מעניין להגיע ו/או להאזין מהבית.
נילי
הי שפרה,
השבמחקגם אני חושבת כמוך שאסור לנו לוותר על כללי השפה והשימוש בה ועלינו להנחות את תלמידינו לכתוב בשפה גבוהה. כמו כן, גם אני רוצה לשלב את הבלוג בתהליכי ההוראה והלמידה בכיתתי. אשמח אם נחשוב ביחד כיצד אפשר לשלב כלי זה בכיתה?
נעמי